soal jodoh

Serasa Nu, ini lontaran kekeliruan yang entah berapa kalinya dihadapan ibu.

Meski Nu kerap kali dan tidak pernah lupa berbicara dengan Tuhan, Nu juga tidak bisa menyembunyikan ia dari ibu. Ya, Allah yang pertama, Rasul ke-dua, dan ibu di tempat ke-tiga. Jadi, Nu rasa tiadalah salahnya Nu berkongsi rasa dengan ibu, selagimana Nu tidak melebihkan ibu dari Allah. Nu faham akan perkara itu.

" Nu, dalam perjalanan hidup kita yang meski singkat ini, seringkali kita merasa kecewa. Kecewa benar kita.Hanya kerana  sesuatu yang luput dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai, kenyataan yang tidak sesuai harapan. Akhirnya anganan ini lelah, kita hanya penat dalam lemasan andai-andaian yang galak lagi penat. ”

Ibu diam seketika. Bu, Nu percaya, ibu takkan berhenti bicara sebelum Nu fahami dan selami apa yang ibu cuba maksudkan.

”Sungguh,Nu.. semua itu telah menghadirkan suatu perasaan yang begitu menggelora dalam jiwa.”

Ibu sambung kembali bicara..

”Dan sungguh, Nu..menjadi sangat beruntung kita ini andai di saat tergoncangnya jiwa, masih ada setitik cahaya dalam qalbu untuk merenungi dan menyingkap kebenaran, mencari hikmah disebalik ujian. Masih ada kekuatan untuk melangkahkan kaki menuju majlis-majlis ilmu, majlis-majlis dzikir yang akan membawa ketenteraman jiwa..”


Teringat kata-kata ayah,

’Hidup ni ibarat belantara. Tempat kita mengejar berbagai keinginan. Dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak, mempunyai keinginan. Tetapi tak setiap yang kita inginkan, kita akan dapat. Dan tak setiap yang kita mahu akan tercapai. Dan tidak mudah kita sedari, bahawa apa yang bukan menjadi hak kita tak perlu kita tangisi. Ramai orang tidak sedar, bahawa hidup ini tidaklah berhukumkan bahawa hidup harus berjaya, harus bahagia sepanjang masa atau segala macam harus yang lain.

Betapa banyak orang yang berjaya, tetapi mereka lupa bahwa keberjayaaannya itu semua pemberian Allah hingga membuatnya sombong dan bertindak sewenang-wenangnya. Begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan benar. Padahal dimensi tauhid dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yang memang bukan hak kita. Padahal hakikat kegagalan adalah tidak terangkum dengan apa yang memang bukan hak kita.’

Mataku bertemu anak mata ibu.

”Nu,pa yang memang ditentukan kepada kita di dunia, samaada ianya rezeki, pangkat atau kedudukan, pasti akan Allah sampaikan. Tetapi apa yang memang bukan milik kita, ia tidak akan kita miliki. Meski pun ia menghampiri kita, meski selangkah sahaja lagi kita akan mencapainya, meski kita bermati-matian mengusahakannya. Tetapi jika ia bukan ditentukan buat kita, kita takkan memperolehinya.”

"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.."
(al-Hadiid: 22-23)

”Nu ingin berbicara tentang jodoh?”

Di angguk tidak, digelengnya tidak. Bicaraku bukan kerana hatiku terpautkan pada seseorang. Tapi aku inginkan penjelasan dari ibu. Kerana terkadang manusia terlalu yakin orang yang mereka cintai itulah jodoh mereka, hinggakan mereka menidakkan hak Allah dalam menentukan jodoh mereka.

”Nu, begitu juga perihalnya jodoh. Kadang kita tak sedar, kita memaksa Allah tentang jodoh kita. Kita bukannya meminta yang terbaik dalam istikharah kita tetapi benar-benar memaksa Allah:

Harus dia Ya Allah! Harus dia, kerana aku sangat mencintainya.’

Seolah-olah kita jadi yang menentukan segalanya, kita meminta dengan paksa. Dan akhirnya kalau pun Allah memberikannya maka tak selalu itu yang terbaik. ”

Aku menelan liur.

”Maksudnya, bu.. boleh  jadi Allah tak mengulurkannya dengan kelembutan, tapi melemparkannya dengan marah..?”

Ibu mengangguk.

0 comments:

Post a Comment