You supposed not to delay

“Sudah-sudahlah Aisha post tentang hati dan jodoh.. Awak ada masalah hati ke ? ”

Aku hanya ketawa kecil. Kenapa apabila sedikit saja kita bercakap berkenaan jodoh, sudah di ‘cop’ masalah hati?

“Entah. Sekarang, saya normal je, Aleeya.  Masih neutral. Belum asid, belum alkalinya.” Jawabku bersahaja.

Aleeya mencebik.

“Oh ye. Awak dah tengok carry mark? Camne? Mesti ok, kan?”

“Alhamdulillah, okey lah juga. Tapi tak sebaik awak..”

Masih ku teringat, empat semester lepas. Keputusan peperiksaanku jauh merudum.

 

Aku  gagal 2 matapelajaran. Perit hati. Pasti ummi marah dan sedih. Tidak mengapa aku di marahi. Tetapi membuatkan ummi marah dan sedih, aku tak sanggup. Ummi, Sha minta maaf,mii..  Esak tangisku menjadi-jadi.

Masihku ingat, kesihatan ummi begitu susut. Batuk ummi menjadi-jadi sejak dua tiga hari ni. Segera aku ambilkan air untuk ibu.
“Air…,mii?”
Ummi tersenyum. Senyuman ummi membuatkan hatiku terkenangkan arwah walid. Walid begitu sayangkan ummi. Kata walid, ummi zaujah yang sangat taat. Senyuman ummi tak pernah lekang dari bibir walau ummi penat. Ummi sakit, tapi masih melaksanakan tanggungjawab sebagai isteri yang baik kepada walid. Kata walid lagi…. Ah.. terlalu banyak.

“Sha, bagaimana keputusan periksa Sha? Sudah terima keputusan?”

Aku tersentak. Lambaian walid pudar.  

 “Ummi, maafkan Sha.. Sha gagal teruk, ummi..”

Ummi diam. Hanya mata redup ummi memandang mataku yang mula bergenang dengan air.

“Mii, maafkan sha, mii..”

Tumpah. Aku tak dapat kawal air mata.

“Aisha, Sha gagal teruk? Kenapa, Sha?”

“dua matapelajaran Sha gagal,mii..”

Ummi menarik nafas perlahan-lahan. Ummi, maafkan sha, mengecewakan ummi.

“Tapi Aisha dah berusaha, kan? Ummi percaya Sha dah usahakan yang terbaik. Sha, Sha pandang ummi, sayang..”

Tangan ummi mengusap pipiku.

“anak, gagal sekarang bukanlah gagal sebenar.. Gagal di dunia, kita boleh bangun, berusaha lagi sehingga kita berjaya dalam redha-Allah. Tapi sayang..  Gagal sebenar adalah apabila kita tak diredhai Allah dan dicampakkan dalam api neraka. Masa tu, tiada lagi peluang untuk kembali dan perbaiki kesilapan kita. Sha, anak ummi jelas, bukan?” Aku kelu tanpa angguk, tanpa geleng. Sendu sahaja yang menyahut kata-kata ummi.

“Sha, ummi tahu belajar sekarang semakin sukar. Tetapi Sha berusahalah.  Sekarang kita mungkin tak nampak hasilnya.. siapa tahu esok lusa? dan di akhirat kelak? Kita tak mampu ubah apa yang dah terjadi, dan kita pula tak mampu meramal masa depan. Tapi kita punya Allah, untuk kita mohon. Itu bekalan kekuatan yang Allah salurkan.”

 

Dan pujukan ummi ku hadam benar. Biar ku rebah berkali-kali, aku takkan putus asa. Aku tahu, aku orang Islam. Dan orang Islam takkan mudah patah semangat dan putus asa. Bila rebah, bangun semula. Dan genggaman semangat yang Allah kurniakan, aku bangkit, inginku ceritakan pada semua, bahawa Allah sentiasa ada disisi kita. Sekali kita jatuh, sekali kita bersusah, Dia akan back-up kita berkali-kali. Dia akan senangkan kita berkali-kali.  Dia akan kuatkan kita jauh berkali-kali. Pokok pangkalnya, KITA. Sejauh mana kita berusaha. Sejauhmana kita letakkan harapan dan mohon pertolongan dariNya? 

Jangan mudah putus asa. Jangan berhenti sesuku, separuh jalan. Jangan delay masa. Lama manapun anda kecewa, lama manapun anda ingin kumpul kekuatan, tetapi jika selangkah pun anda tidak berganjak, masa yang lama itu makin tersia. Saya ulang, jangan delay masa. Berusahalah, cipta kejayaan yang sebenarnya telah Allah khabarkan kita, Islam akan berjaya. Apakah kita sendiri nak delay dan melambatkan kejayaannya? 


 

0 comments:

Post a Comment