Bu, kenapa kita tidak dapat lari dari memikirkan soal hati?

Bu, kenapa Nu tidak dapat lari dari memikirkan soal hati Nu?

Ibu tersenyum.

Setiap kali aku bertanya ibu, pasti ibu akan tersenyum. Memandang wajah ibu yang sering manis tersenyum membuatkan hatiku lega. Dulu, ibu chengil,garang. bila tersalah bacaan kitabullah, ibu akan menegur dan merotan. Ketegasan ibu pada kaca mataku hanyalah menampakkan kegarangan ibu keterlaluan.
Seringkali aku bertanya, kenapa ibuku tidak seperti ibu kepada rakan-rakanku yang lain. Sering bersiar-siar di taman permainan dan membawa anak-anak membeli-belah barang yang berkenan di mata. Tapi sekarang, baru ku fahami. Ibu, biarpun ibu berbeza pendekatan terhadapku berbanding ibu kepada rakan-rakanku, tapi aku mengerti kini.
Ibulah mutiara umah. Didikan ibu mengajarku erti kehidupan berlandaskan syariat. Rotan ibu dahulu mengingatkan aku bahawa tiada acuan yang lebih hebat daripada acuan Allah. Sibghah Allah.
Nu faham, bu.

Tapi Nu tak faham kenapa hati Nu terlalu kusut.

Mata ibu memandang tepat kearahku. 

Aku menelan liur. Rona merah menghiasi wajahku.

 

[...bersambung....]

0 comments:

Post a Comment