Nu dan ibu


Ibu, Nu selalu dikatakan sombong, syaddid. Salahkah Nu mempertahankan prinsip yang Islami, bu?


Nu, anak ibu.. Nu perlu tahu apa itu syaddid. Dan kenapa mereka katakana demikian kepada Nu?


Bukankah syaddid itu keras, ketat, tidak melonggarkan..? salahkah Nu menjaga batasan pergaulan antara lelaki dan perempuan? Sedangkan Nu berintima’ untuk bergerak kerja Islami, Nu menyerahkan diri untuk menggalas beban risalah… bukan untuk bergurau senda tanpa mengira masa…


Nu.. dalam masyarakat, hatta dalam kelompok kecil sekalipun, meski mempunyai fikrah islam, tetapi kehidupan mereka punyai latar belakang yang berbeza.. Nu tak boleh salahkan mereka semata-mata…


Jadi, Nu salah ya bu?


Tidak, Nu.. mempertahankan prinsip Islami sangat-sangat baik. Tetapi, perlaksanaannya perlu berhikmah. Nu fahami mereka, supaya mereka juga akan fahami prinsip Nu.


Tapi mereka cuba tidak faham, bu.. mereka tak cuba memahami orang-orang sekeliling mereka.


Tidak, sayang.. ibu yakin, mereka juga sedang menyelami untuk memahami. Beri mereka masa, dan jelaskan kepada mereka dengan berhikmah. Nu tahu tak.. 


Ye bu?


Kadang-kadang, pembentukan secara keras, boleh merubah manusia menjadi lebih akur. tetapi bukan semua manusia begitu,
  Nu. Terkadang, satu ayat bicara lembut pun boleh melenturkan hati manusia..


Bu, nasihatlah Nu.. Nu lemah, bu.. Nu tak kuat…


Kekuatan tak datang bergolek, apatah lagi datang secara tiba-tiba di hadapan kita.. Tetapi ia perlu di usahakan. Nu sayang, ujian yang kecil boleh mengubah dan menguatkan manusia, sekiranya dia Berjaya menghadapi. Nu masih ingat arwah abah pernah berpesan?


Mana satu, bu?


Tentang ujian, mehnah,bala’.
 Bahawa setiap manusia itu di uji dengan kadar mampunya ia. Kadar mampu seseorang hamba hanya diketahui oleh Pencipta. Tidak diri kita. Barang siapa yang berjaya menghadapi dan melalui ujian, dia akan makin hampir dengan Allah. Itu lah ujian yang menjadi kafarah buat diri kita. Beruntung mereka yang bersyukur dan sabar dalam menghadapi ujian. Tapi sayang, berlainan dengan orang-orang kalah, gagal dalam ujian. Dia akan menyalahi takdir dan ujian itulah menjadi  bala’ buat dirinya.


Untung kita, kan ibu.. kita bertuhankan Allah yang setia disisi kita. Kita menangis dan teresak, Allah lihat. Kita merintih merayu, Allah mendengar. Kita berduka sedih, Allah beri penawar.. Dia tak pernah khianati kita,kan bu..
 Masha’Allah, bu.. Ibu, tiada apa yang Nu rasakan lebih bahagia  bila Nu berdiri untuk solat, bila Nu rukuk dan sujud. Rasa aman sekali. Rasa terlalu damai, bu..


Alhamdulillah, Nu. Ajarkan dan bimbinglah diri dan kawan-kawan menjadi yang terbaik
 disisi Allah.

0 comments:

Post a Comment