carilah usrah

"Nuraisha, bila udah ke U, cari lah usrah."

Bait kata ayah terngiang-ngiang. Kenapa perlu cari usrah? Apa maksud ayah? Adakah usrah tu wajib? Namun itu hanyalah lontaran suara hati. 


"Kak Aisha, join usrah tu wajib ke kak?" kedengaran soalan terpacul dari peserta Wajah2 Kilauan Permata Cordova (Cordov). Riak air muka peserta lain seolah menanti jawapan.


"Ayah, kenapa hari tu ayah suruh Nu cari usrah? wajib ke ayah?"
Lalu ayah menjawab.
"Boleh jadi wajib, dan ia juga tak wajib." Ayah meneruskan pembacaan kitab dan membuat persediaan untuk menjadi khatib di masjid jamek al-Falah. Ayah selalu begini. Ayatnya ringkas. Tidak lagi ayah diganggu dengan tujahan soalan. Biarkan ayah bersedia. Jawapan yang aku ingini pasti ada. Sama ada segera, mahupun perlahan-lahan ku hadam dalam erti lewat kehidupanku. Dan penitian hidup sedikit sebanyak membuahkan faham..





“ Hmm... Usrah itu, wajib dan tak wajib”. Jawabku dengan tenang dan yakin. Ayah, Nu pinjam jawapan ayah kepada Nu dulu.

“Eh, kak Aisha, guane tu?” soal pula peserta muslimin. Sudah terduga persoalan itu akan keluar; seperti aku dulu, menyoalkan ayah. Bibir mengukir senyum. 


"Gini, usrah tu wajib kpd orang yg menjadi ahli da’wah; tapi tidak wajib kepada yang bukan ahli da’wah.”

Terpancar riak kurang berpuas hati dikalangan peserta.
Adik muslimin tadi menyoal kaget. 
“Erm.. macam mana tu kak? bukan ke stiap orang yang mengatakan lailaha illa allah tu, dia adalah da'ie”. Dikalangan peserta ada yang mengangguk stuju dengan adik muslimin tadi.

"betul."

"Sebenarnya, kewajiban menyertai usrah ini jatuh kepada ahli da’wah, ya'ni orang yang dah berintima’ dengan jemaah islam secara langsung.
Baik, kakak bagi analogi, setuju tak kalau akak bagitahu adik-adik, hanya orang yang mendaftar di universiti saja yg wajib gi kuliah (lecture), dan orang yang tak daftar masuk universiti tidak wajib ntuk masuk lecture walaupun umur mereka sebaya.”

Mereka tersengih.


Ku jelaskan, pada diriku dan pada peserta juga, dan tangkas juga ku ingatkan buat saudara seperjuanganku, bahawa dengan persetujuan menyertai jemaah islam (berbai'ah) bererti kita telah bersetuju menurut segala perancangan yang disusun oleh jama'ah. Perkara pokok sebuah jama'ah Islam ialah tarbiyyahnya dan usrah adalah tunjang tarbiyyah. Justeru, menyertai usrah adalah wajib kepada ahli jama'ah kerana disitu tempat percambahan fikrah jemaah berlaku.


"Maksudnye, usrah tu tempat menuntut ilmu lah, kan? " Mataku tertacap pada seorang muslimat yang bertanyakan itu.


“Usrah bukan tempat menuntut ilmu!” Beberapa peserta kaget.
“Usrah juga bukanlah tempat untuk berukhuwwah.”
Kedengaran para peserta berbisik sesama sendiri. Ada yang hanya menunggu penuh sabar. 

"Usrah bukan seperti kuliah di bilik kuliah. Usrah adalah tempat untuk kita berbincang, bukan untuk menadah kitab. Usrah bukanlah tempat untuk berukhuwwah, tapi tempat untuk membina ukhuwwah. Outcome dari usrah barulah kita katakan mendapat ilmu dan ukhuwwah. 

Sebagai analogi, di kilang kereta, orang tak naik kereta. Di situ tempat buat kereta. Dari besi yang besar, keras serta tidak berwarna, ia diketuk, dipanaskan , di pandu uji , dibentuk acuan dan kemudian dicat. Besi itu dipasangkan pula dengan stering, tayar , cermin dan pelbagai lagi. Setelah proses ‘tarbiyah’ itu berlaku, barulah sebuah kereta yang canggih dan lawa di pasarkan. Berebut-rebutlah kita memuji kemantapan kereta itu. Itu jika proses pembuatannya teliti, kalau cincai…Ranap lah kereta, mudah remuk. Bersiap sedialah dengan komen dan kutukan pengguna.

Begitulah dengan usrah, segala proses pembentukan itu berlaku dalam usrah. Dari seorang yang tidak dikenali kepada orang yang terkenal. Hasilnya hanya dapat dilihat di luar usrah. Sebab itu dahulu pernah dipopularkan satu istilah, “Usrah yang sebenar bermula dengan tasbih kafarah dan berakhir dengan al fatihah.”


Tidak wajib menyertai usrah kerana dia bukan ahli da’wah. Menurut al Fadhil Ustaz Fathi Yakan, mad’u boleh diklasifikasikan kepada 2 golongan. Golongan istifadiah dan golongan jamhariah. 

 

Golongan istifadiah ialah golongan ekslusif. Mereka sudah ada kesedaran islam. Bahkan mereka sudah mula dan mahu menyebarkan islam. Bagi golongan ini, mereka wajib berusrah kerana mereka merupakan golongan yang sudah berintima dengan jemaah. Mereka inilah yang kita gelarkan sebagai ahli da’wah.

 

Golongan jamhariah ialah golongan orang awam. Mereka baru nak berjinak-jinak dengan Islam. Kalau di UTP dan kebanyakan kampus, mereka ialah adik-adik smart group. Mereka belum lagi menjadi ahli da’wah. Pendekatan kena berbeza dengan orang yang berlatar belakang pendidikan Islam.Tak boleh stereotaip. Kena banyakkan program sampingan seperti ziarah, riadah, makan bersama, rehlah dan apa sahaja yang boleh menarik minat.


Wahai adikku sayang, tiada siapa kata usrah hanya boleh dijalankan di masjid semata, bukan? Ingatlah , usrah bukanlah tempat untuk menuntut ilmu, tapi tempat untuk membina kefahaman. Selamat berusrah, adik-adikku.. Dan selamat membina diri kearah nuqaba' cemerlang, kerana kalian adalah wajah-wajah yang bakal menggilap kembali permata Cordova.

0 comments:

Post a Comment